matt-howard-1

Vizija in strategija

Vizija (družinskega) podjetja je predstava o tem, kakšna bo njegova želena podoba v prihodnosti. Je sedanje doživljanje nečesa kar v stvarnosti, torej sedaj še ne obstaja. Je videnje namišljene želene slike, podobe, ki je časovno oddaljena.  

Vizija nam pove kam podjetje potuje, kaj želi ustvariti, kaj postati. Iz sedanjosti v prihodnost, ki si jo jasno predstavlja, vidi. Od tega s čemer razpolaga, ima danes, do tega, kar bo ustvarilo in imelo čez nekaj časa. Od tega kar je, do tega, kar bo postalo. 

Nihče ne ve kako je tam v prihodnosti, ker tam nihče še ni bil, vendar si lahko predstavlja, zamišlja kako bo, ko tja prispe.  

Vizija, ki je opredeljena skladno z vrednotami in poslanstvom podjetja, predstavlja izhodišče za določitev temeljnih ciljev, sredstev, načinov in poti za njeno uresničevanje. Predstavlja podlago za definiranje politik in strategij s katerimi se bo vizijo uresničevalo. 

Je podlaga za sproščanje najboljšega kar je v ljudeh, za udejanjanje inovativnih zamisli, prepoznavanje in ustvarjanje podjetniških priložnosti, obvladovanje tveganj in nevarnosti.

Vizija prikazuje potovanje podjetja skozi čas, v prostoru v katerem deluje in je z njim v neprestani interakciji. Vizija mora dinamiko, neprestanega spreminjanja okolja upoštevati. Mora biti »živa«, izvedljiva, realna. Zato jo je potrebno neprestano presojati ter dopolnjevati in spreminjati kadar je to (res) potrebno.

 

Strategija je naš načrt kako uresničevati vizijo in poslanstvo (družinskega) podjetja, ter pri tem dosegati želene izide, skladne z interesi in potrebami lastnikov, podjetniške družine, samega podjetja in njegovih deležnikov. 

Strategija skladno s temeljnimi cilji opredeljuje strateške (bolj konkretizirane) cilje in smeri delovanja ter določa sredstva in njihovo alokacijo potrebnih za doseganje teh ciljev (Kralj 1973). Dejansko strategija členi vizijo v več manjših korakov in več krajših časovnih obdobij.   

Vizijo udejanja in pomaga podjetju v nepredvidljivem okolju dosegati želene rezultate. 

Oblikuje se celostno (podjetniško) strategijo, strategije poslovnih (strateških) enot, dejavnosti, programov, lahko vse do operativnih strategij proizvodov ali obravnavanja posameznih ključnih kupcev.  

Pogosto je primerna teoretična podlaga za opredelitev ali preureditev strategije v praksi uveljavljeni tridimenzionalni model: proizvodi, tehnologije in kupci (tržišča). 

Bistvo strategije je v tem, da podjetju omogoči razlikovanje od konkurence. Vzdržna konkurenčna prednost je možna le v primeru izvajanja drugačnih aktivnosti kot jih izvaja konkurenca oz. izvajanja podobnih aktivnosti na drugačen način, ob doseganju konkurenčnega nivoja notranje učinkovitosti in zunanje uspešnosti. 

Za presojanje učinkovitosti in uspešnosti poslovanja, razvoja in rasti podjetja se določi ključne strateške cilje na več področjih (več vidikov) ter kazalnike in načine spremljanja njihovega uresničevanja.

 

Medtem, ko je opredeljevanje poslanstva in vizije podjetja odgovornost in naloga lastnikov, je opredeljevanje strategije ena ključnih nalog managementa, torej vodstva (družinskega) podjetja. V začetnih razvojnih stopnjah sta ti funkciji praviloma združeni v osebi ustanovitelja, lastnika in direktorja družinskega podjetja. Kasneje, zagotovo pa ob prenosu vodenja na nasledstveno generacijo pa se ločita; upravljanje (do prenosa lastništva) obdrži prenosnik, vodenje pa prevzame naslednik.  

 

V zvezi z vizijo in strategijo vam lahko svetujemo in pomagamo: 

  • pri presoji skladnosti vizije s poslanstvom in vrednotami podjetja (če so te podlage sprejete) ter primernosti vizije z vidika primernosti in uresničljivosti;  
  • vizijo ponovno predstaviti udeležencem podjetja, saj jo morajo poznati in jo sprejeti (v njej videti svoje mesto); 
  • vizijo opredeliti in zapisati (če morda še ni zapisana); 
  • pri pripravi presoje sedanje strategije z različnih vidikov npr. rasti, razvoja, trženjske naravnanosti, izkoriščanja priložnosti, izrabe virov;
  • uskladiti strategijo s spremenjenimi pogoji poslovanja; 
  • pri pripravi povsem nove strategije;
  • pri uskladitvi, prilagoditvi organizacijske strukture s strategijo, sedanjo ali novo;  
  • pripraviti sistem spremljanja uresničevanja ključnih ciljev – BSC; 
  • opredeliti konkurenčno sposobnost podjetja, posameznih programov in ukrepov za njeno ohranjanje, povečanje.

 

Anže Dolar, u.d.e.

Vsebina ni na voljo za kopiranje.

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience.